Terug naar overzicht

wc-papier, rijst en een gezondere toekomst

maart andre mosterd 2

Toiletpapier, rijst en een gezondere toekomst

Op een dag als vandaag besef ik me nog eens goed hoe mooi we het eigenlijk allemaal hebben. We klagen wel eens over een verkoudheid, hooikoorts of pijn in de rug. Uiteindelijk lost het zich vaak vanzelf op. We bezoeken feestjes, gaan lekker winkelen, besteden aandacht aan ons gezin, gaan met plezier werken en we zijn in beweging. Eigenlijk hebben we niks te klagen. Het zou toch normaal moeten zijn:
– Dat je iemand helpt die hulp nodig heeft.
– Dat je je handen wast als je met voedsel gaat werken, als je handen vuil zijn of als je naar het toilet geweest bent.
– Dat je gepaste afstand houdt van de mensen om je heen.
– Dat je respect toont voor de medemens.

Helaas, we doen het niet. We wassen niet allemaal onze handen als we met voedsel werken. We wassen niet onze handen als we gewerkt hebben en als we van het toilet afkomen dan vergeten we het ook vrijwel allemaal. Zelfs de bril afvegen is voor vele een NOT DONE. Afgelopen week ging ik voor een workshop boodschappen doen. Ik was om 08.20 uur in de supermarkt het leek wel oorlog. Mensen duwden elkaar aan de kant voor toiletpapier, de zakken rijst lagen open getrokken op de grond, de diepvries met friet en snacks was vrijwel leeg en de eieren en melk waren op. Had ik wat gemist? Was er oorlog of … Nu zie je pas wat het coronavirus met ons doet. Op het moment dat we met zijn allen de handen in elkaar moeten slaan gaat bijna iedereen voor zijn eigen hachje. Ik schaam me kapot. In de wereld waar we leven is voldoende voorraad. Er is er altijd een winkel open en is er altijd wel iets wat je te eten kunt maken. Wanneer ik het nieuws zie en lees dat de mensen die in de zorg werken, voor lege schappen in de winkel staan en genoegen moeten nemen met een diepvriesmaaltijd en de servetten of zakdoekjes moeten gebruiken als wc papier, dan gaat me dat wel erg ver.

Wat kun je nu wel doen

We moeten eigenlijk een stukje terug in de tijd. Vroeger (daar kom ik weer) gingen we naar de dokter om gezond te blijven. Nu gaan we naar de dokter om beter te worden. Je moet er dus voor zorgen dat je niet ziek wordt. Want als je vitamine C inneemt op het moment dat je ziek bent, werkt het niet. Dan heeft dit het minste effect.
Mijn ouders hebben mij geleerd dat ik oudere mensen moet helpen. Dat ik voor anderen de deur moet openhouden en dat ik in het openbaar vervoer mijn plaats moet afstaan aan mensen die moeilijk kunnen blijven staan. Daar begint het nu ook weer mee. Zorg goed voor jezelf maar ook voor de mensen om je heen. Help elkaar waar nodig is. Bijvoorbeeld: een kleine maaltijd maken voor een senior die alleen zit. Of een boodschap doen voor de hulpbehoevende of het hondje uitlaten van de buren. Het is niet te veel gevraagd, het is menselijk.

Als je gaat kijken wat we allemaal eten dan kun je daar ook winst mee boeken.

Als je je eetpatroon aanpast, niet alleen nu voor het c0ronavirus maar ook voor je vitaliteit algemeen, dan is het goed om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Eet vezelrijk en zo puur mogelijk.

  • Streek- en seizoensgebonden groenten en fruit bevatten de meeste vitamines en mineralen. 
  • Appels, tomaten, rode ui, broccoli, frambozen en boerenkool bevatten veel quercetine dit zorgt ervoor dat je lichaam de vitamine C makkelijker opneemt en het is ook goed voor je hart en bloed. Daarnaast tonen diversen onderzoeken aan dat querentine ook histamine remmend is. Hierdoor krijg je minder allergische reacties.
  • Onbespoten groenten en fruit bevatten salvestrolen. Bittere groenten zoals spruiten en witlof bevatten deze stof erg veel. Salvestrolen versterkt het immuunsysteem.
  • Drink niet de standaard sapjes zoals sinaasappelsap of appelsap. Neem eens vlierbessensap, zwarte bessen, frambozen of kersensap. Deze hebben namelijk allemaal minder effect op je bloedsuikerspiegel.
  • Knoflook, ja dat is wat. Het stinkt en als je het vers snijdt dan ruiken je handen ernaar. Toch is knoflook een sterke virusremmer. Ik zeg niet op voorhand dat dit het coronavirus remt maar het is wel degelijk gezond om te eten. Hoe rauwer de knoflook, hoe beter die is.
  • Drink voldoende water, spoel je fles geregeld om en maak hem schoon. Je moest eens weten hoeveel bacteriën er in een fles zitten die al een paar dagen niet schoongemaakt is.

Tot slot is mij in de afgelopen week gevraagd of het spoelen met water en gember effect heeft en je daardoor het virus niet kunt krijgen. Helaas ben ik geen wetenschapper en als de oplossing zo gemakkelijk was dan hadden we niet zoveel problemen gehad. Gember is gezond en bevat veel vitamines (B vitamines en vitamine C). Daarnaast bevat gember ook veel ijzer, magnesium en koper met zink. Maar dit geldt pas vanaf 100 gram en dat eet je niet zo 1, 2, 3 op. Wanneer je gember in maaltijden verwerkt of gemberthee drinkt, dan wordt de gember verwarmd en dan nemen de voedingswaardes af. Kortom gember is gezond maar ik denk niet dat dit de oplossing is voor het virus.

maart andre mosterd

Kijk eens op mijn Facebook, daarop zet ik dagelijks tips, trics en recepten die je een steuntje in de rug geven. André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen! Sportvoedingscoach André Mostard