Terug naar overzicht

Thuiswerken is het nieuwe werken?

andre blog september

Thuiswerken is het nieuwe werken?

Uit het zicht
In 2017 heb ik een presentatie bij Google FOOD Nederland mogen geven. Het thema was “Verduurzamen van een gezonde levensstijl en het omgaan met stress”. Als je ziet welke resultaten dit heeft opgeleverd bij het personeel, dan denk ik dat veel bedrijven hier jaloers op mogen zijn. Ondanks de targets die de medewerkers van Google moeten halen, wil Google als organisatie dat het personeel met plezier naar het werk komt en dat iedereen gezond blijft. 

Thuiswerken
Voor vele onder ons was het thuiswerken in de coronatijd verre van ideaal. De kinderen zijn thuis en zeker niet 8 uur per dag stil. Soms willen de buren een praatje maken of is het lawaaierig in de omgeving. Toch is thuiswerken ook door een grote groep als prettig ervaren. Regelmaat in het sporten, een gezondere lunch en vooral het ritme. Geen voornemens maar een vast patroon. Een patroon doorbreken is niet altijd gemakkelijk. Het kost veel energie en bij een teleurstelling val je al snel weer terug in het vertrouwde patroon.

Hulpstukken
Een van de dingen die jou kan helpen is een planning maken. Als je een vaste planning hebt, wordt het steeds sneller een gewoonte. Doe op donderdagmorgen om 9.00 uur de boodschappen. Op die manier heb je de dag én het tijdstip vastgelegd. Maak ook een boodschappenbriefje. Schrijf vooraf op wat je wilt kopen en vooral waar je het wilt kopen. Zijn de appels in de andere winkel 10 cent goedkoper? Bedenk je dan dat je naar die andere winkel toe moet. En dat kost tijd en moeite.

Zorg ervoor dat je lekkere tussendoortjes klaar hebt staan. Verstop die niet achter in de koelkast maar zet ze gewoon klaar op je bureau. Werk je niet vanaf thuis doe ze dan in je tas dan zijn ze direct zichtbaar. Voorbeelden van lekkere tussendoortjes: bleekselderij, radijsjes, worteltjes, komkommer, paprika, gegrilde pompoen of een stukje appel met kaneel.

Afgelopen maand ben ik weer gestart met het geven van korfbaltrainingen. Ze nemen allemaal hun eigen bidon mee met (Sport)water en weten precies hoelang de training duurt. Ondanks de hitte hebben we ervoor gekozen om toch de trainingen te hervatten. Waarom? De mensen hebben er rekening mee gehouden en het is gepland in hun agenda. Doe dit nu dus ook met je eigen sport. Wat je ook doet aan ontspanning, laat het niet verwateren en start weer!

Een nieuwe gewoonte begint met plannen. Zet je voornemens in je agenda. Als je van je baas mag blijven thuiswerken, scheelt dit veel reistijd. Besteed die tijd goed. Doe iets leuks of ga gewoon lekker sporten.

Verandering van spijs
Heb je de afgelopen maanden thuisgewerkt en mag je nu weer naar je bedrijf, verander dan zo min mogelijk aan je nieuwe patroon. Waarom zou je weer die vette hap in de kantine halen als je thuis iedere keer de gezondere lunch at. Waarom zou je nu met de auto naar het werk gaan, als je steeds meer met de fiets deed? Schrap die dingen die je niet gemist hebt. Je hebt ze namelijk niet nodig.

Met een van mijn zakenrelaties ga ik twee keer per week gezond lunchen. Samen een gezonde, lekkere lunch eten en tegelijkertijd over werk praten geeft een goed gevoel.

Kom je er in je eentje niet helemaal uit, neem dan contact op met ODS Vitaal en dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn.

Lekkere wafels
De geur van versgebakken wafels… hoe lekker is dat? Luchtig, krokant en dan ook nog eens warm. Een warme wafel, dat is smullen! Wil je zo’n lekkere wafel maken? Probeer dan het onderstaande recept. Dit recept is glutenvrij, veganistisch en erg smaakvol.

Wat heb je nodig?

  • 1 avocado 
  • 4 dl havermelk (mag ook een andere melk soort zijn)
  • 1 zakje vanillesuiker (wil je de wafels iets zoeter, dan neem je er 2)
  • 250 gram glutenvrije bloem 

Stap 1: snij de avocado over de lengte en verwijder de pit. Pureer het vruchtvlees in een bakje.
Stap 2: Doe de glutenvrije bloem, het zakje vanillesuiker en de melk in een beslagkom. Doe tot slot de avocado erbij en zet de mixer aan. De avocado is de vervanger voor boter en ei.
Stap 3: Nu het beslag mooi glad is van structuur kun je de wafels gaan maken. Bak de wafels op de gebruikelijke manier. Voor het invetten van het wafelijzer heb ik een beetje kokosolie gebruikt.

Kijk eens op mijn Facebook, daarop zet ik dagelijks tips, trics en recepten die je een steuntje in de rug geven. André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen! Sportvoedingscoach André Mostard