Noten zijn echt wel gezond

foto noten Andre Mostard vierkant

Noten zijn echt wel gezond

Door André Mostard

Als je het hebt over noten dan hebben we het niet over pinda’s. Pinda’s vallen onder de peulvruchten en dus niet onder de noten. Noten worden vaak gezien als dikmakers. Maar is dat ook wel zo? Ongezouten, ongezoete en ongebrande noten bevatten goede voedingstoffen. Ze zijn rijk aan magnesium, calcium, kalium, ijzer, koper en selenium. Reden genoeg om noten te kopen en er van te genieten.

Voldaan gevoel
Diversen onderzoeken tonen aan dat noten een goede toevoeging zijn op je dagelijks menu. Noten bevatten namelijk naast de eerder genoemde vitamines en mineralen ook onverzadigde vetten (met de ‘O’ van ‘OK’), vezels en eiwitten. Noten zijn dus ook ideaal als vleesvervanger en passen in een vegetarische eetpatroon.

Goed voor de vaten en verlaging van de bloeddruk
Aminozuren zijn goed voor je lichaam. Er zijn zeker 250 verschillende aminozuren. Voor de mens zijn er 8 die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Deze moeten we dus op een andere manier binnenkrijgen. In noten zit arginine dat is ook een aminozuur. Dit aminozuur bevordert het verwijden van de bloedvaten. Je krijgt dus wijdere vaten en daardoor kan het bloed vrijer stromen door het lichaam.

Onverzadigde vetten cholesterol verlagend
Onverzadigd begint met de ‘O’ van ‘OK’. Het is dus prima dat je deze onverzadigde vetten binnen krijgt. Deze vetten komen voor in o.a. oliën en noten. Noten kunnen dus bijdragen aan het verlagen van je cholesterol. Verzadigde vetten met de ‘V’ van ‘Verkeerd’ zorgen er juist voor dat je cholesterol kan verhogen. Walnoten, amandelen en hazelnoten zijn rijk aan onverzadigd vet. De andere noten bevatten minder onverzadigd vet. Kijk hiervoor op de achterzijde van de verpakking.

Het oog wilt ook wat
Eten we noten alleen voor de binnenkant van ons lichaam? Nee, ook voor de buitenkant zijn noten goed. Ze bevatten vitamine E, eiwitten en magnesium. Dat is goed voor je haar, nagels en je huid. Daarbij zijn eiwitten ook weer goed voor je spieren en magnesium kan spierpijn verminderen.

De juiste hoeveelheid in je mond
Een zak walnoten is misschien wel lekker maar ook te veel. Een handje (30 gram) per dag is voldoende. Deze kun je tussendoor opeten of in een maaltijd verwerken.

Waar kan ik op letten

• Eet ongezouten, ongebrande en niet gesuikerde noten. Als noten bewerkt zijn verliezen ze hun voedingswaarde. Zout verhoogt ook je bloeddruk!
  • 30 gram noten mag je verdelen over meerdere porties. Dus in de ochtend en in de avond een paar is zeker geen probleem.
  • Hoe verser de noot, hoe meer voedingsstoffen je binnenkrijgt. Hoe ouder de noten, hoe meer verlies van deze voedingsstoffen.
  • Noten verliezen door lucht en licht hun smaak. Ik heb ze daarom in een leeg blikje voor appelstroop gedaan.

André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen!
Sportvoedingscoach André Mostard