Terug naar overzicht

Koolhydraten, wat moet ik er nu mee!

koolhydraten

Koolhydraten wat moet ik er nu mee?

In de afgelopen 3 weken heb ik een keer of tien de vraag gekregen of het mijden van koolhydraten helpt bij gewichtsvermindering. Veel mensen gaan de strijd aan met de Corona kilo’s! Ze schrappen vaak de koolhydraten uit het eetpatroon zonder te weten of koolhydraten nu wel of geen nut hebben in je lichaam. Volg je een beetje de nieuwe diëten, dan valt daarbij op dat koolhydraten beperkt worden. Wat heeft je lichaam nodig om te kunnen functioneren en welk effect bereik ik daarmee? Er is maar één ding dat je moet onthouden. Eet je meer dan je lichaam nodig heeft, dan zal je lichaam een vetoverschot opslaan. Eet je minder dan je nodig heb, dan zal je lichaam die vetopslag verbranden.  Maar… als je 1500 kcal nodig hebt voor normaal funcioneren dan heeft het geen zin om maar 500 kcal te eten. Je lichaam raakt daarvan in de stress. 

100% Vermogen. Dat wil je toch altijd?
Als je koolhydraten (oftewel suikers) verbrandt dan heeft je lichaam lekker veel energie. Je hebt 100% vermogen en geen dipmomentje. Maar als je vet verbrandt, dan verlies je vermogen in de vorm van energie. Je hebt dus sneller de neiging om te denken dat je moe bent en wellicht kom je thuis en val je op de bank in slaap.

Insuline, koolhydraten en eiwitten
Ons lichaam heeft koolhydraten, vetten en eiwitten nodig. Vet en eiwitten geven een verzadigd gevoel dat betekent dat je minder snel honger krijgt. Heb je minder snel honger dan eet je dus ook minder en bestaat de kans dat je dus ook afvalt met een koolhydraat-arm dieet.
Is het dan slim om de koolhydraten te vermijden? Als je koolhydraten eet, maakt je lichaam insuline aan. Die insuline zorgt ervoor dat je lichaam de overtollige calorieën als vet kan opslaan. “YES!” hoor ik de meeste mensen denken. We stoppen koolhydraten eten en dan is het probleem opgelost. Helaas. Eiwitten doen namelijk precies hetzelfde. Ze stimuleren ook de aanmaak van insuline en zorgen er ook voor dat overbodige calorieën in vet worden opgeslagen.

Verbranding vraagt om brandstof
Als je koolhydraat-arm gaat eten, werkt het dus niet bij iedereen even goed. Er zijn wel mensen die afvallen. Maar is dat dan spiermassa of vetmassa? Bij ODS kunnen ze dit meten en mooi voor jou in kaart brengen. Werk je in de fabriek en zet je meer dan 10.000 stappen per dag, dan mag je zeggen dat je een zeer actieve job hebt. Als je dan je koolhydraten gaat verminderen of weglaten krijg je wel een probleempje. Koolhydraten zijn de brandstof voor de krachtcentrale die in je lichaam zit. Als je wilt afvallen, heb je ook spieren nodig. Spieren worden gevoed met een combinatie van eiwitten en … koolhydraten.
Twijfel je nog steeds of je koolhydraten nodig hebt, denk dan eens aan de vezels. Voldoende vezels zorgen voor een mooie bloedsuikerspiegel en voor de afvoer van de afvalstoffen. Vezels zitten in o.a. peulvruchten, volkoren granen en fruit. En daar zitten ook weer koolhydraten in. Als je dus te weinig koolhydraten gaat eten, mis je een deel essentiële voedingsvezels.

Geen brood want dat is een dikmaker.
Wel eens van de term fastbrood of slow brood gehoord? Lees er alles over in het blog op mijn website. Daar vertel ik meer over brood in relatie tot koolhydraten. Als je koolhydraten eet zonder vezels, dan praat je over snelle suikers. Snelle suikers geven vaak zin in nóg meer suikers. Te veel suikers maken je dikker en zorgen voor een piek in je bloedsuikerspiegel. Met als gevolg, een snelle dip. Heb je die dip, dan heb je geen energie meer en ben je moe. Stom is dat. Je zou juist denken, hoe meer suikers hoe meer energie. Dat is dus niet zo. Snoepjes, koekjes en gesuikerde drankjes (ook vruchtensappen) zorgen ervoor dat je zoete dingen steeds lekkerder vindt en dat ik er meer van wil eten. Gevolg: te veel koolhydraten en een extra opslag van vet. Anders gezegd: het snelle-suiker-effect.

Dus…
Wil je koolhydraten beperken in je voedingspatroon, doe dit dan met bewuste keuzes. Schrap eerst al het witte uit je voeding. Wit brood, witte pasta, zoet broodbeleg etc. Vervang die door varianten met volkoren en spelt. Daarmee maak je een flinke stap in de goede richting!

Kijk eens op mijn Facebook, daarop zet ik dagelijks tips, trics en recepten die je een steuntje in de rug geven. André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen! Sportvoedingscoach André Mostard