Het is nu de tijd om los te laten

blog-manon-sept-2020
Het hangt al even in de lucht maar we hebben het nog voor ons uit mogen schuiven. De koelere dagen. Na een intense periode is het mooi dat we nog wat extra van de nazomer zon hebben mogen genieten. We kunnen deze zomerse energie nog even vasthouden door te zorgen dat we hetzelfde ritme voorzetten. Het buiten zijn, bewegen en vroeg uit de veren helpt ons fris en energiek de dag door te komen. De uitdaging komt er aan om mee te bewegen met de natuur en echt te gaan luisteren. Aan het einde van de zomer trekt de natuur zich langzaamaan terug. Zelf kunnen we ook aan deze natuurlijke energie die ontstaat om ons heen en in onszelf gehoor geven.
Meer rust door ook letterlijk meer binnen te verblijven in een prettige warme huiselijke sfeer als de dagen korter worden. De rust krijgt praktisch vorm wanneer je opruimt, in je huis, je lichaam en je geest. Het verkleuren en het loslaten van de bladeren laat ons stilstaan bij wat we niet langer mee willen dragen.

Waarvoor is het bij jou tijd om los te laten?
Neem een moment op de dag waar je weet dat je even niet gestoord wordt voor zo’n 10 minuten. Kies een fijne plek in je eigen omgeving uit en ga gemakkelijk zitten in een comfortabele houding. Sluit je ogen en geef jezelf de ruimte om dat wat aandacht nodig heeft op te laten komen. Wat mag er losgelaten worden?
Je kunt beginnen met een mooie affirmatie in jezelf in stilte te herhalen:
“ik vertrouw dat dat wat ik niet meer nodig heb mag gaan.” Of: “Ik mag vertragen en rust nemen het is helemaal ok.” Elke keer weer in acceptatie met een liefdevolle blik naar binnen. Je hoeft het niet in te vullen, neem de tijd om waar te nemen wat er in je opkomt en kijk er naar als een observeerder. Kom telkens terug bij de vraag. Als je een helder inzicht krijgt, glimlach er naar en en adem 10x diep in en uit.
Dan sluit je af door even de tijd te nemen om te voelen welke actie nodig is om te komen tot dit loslaten. Als laatste bedank je jezelf voor dit inzicht en dat je je lichter mag voelen en meer in contact met jezelf.
Strek je daarna even uit en maak een paar bewegingen die je prettig vindt, zodat je weer opgeladen en verfrist je dag kunt vervolgen.

Hartelijke groet, Namasté,

Manon Simonis
Oprichter & Directeur | Senior yoga docent & therapeut

Manon zal maandelijks voor ODS een inspirerend blog schrijven over de thema’s Ontspanning en Mindset.