Blog: Genoten van uw vakantie? Pak dan de draad weer op.

Terug naar overzicht

Blog: Genoten van uw vakantie? Pak dan de draad weer op.

genotenvakantie

Ik schrijf deze blog midden in mijn vakantie, kijkend op een groot zwembad en een mooi aangelegde tuin. Toch waren de eerste dagen voor mij ook even afschakelen. Wanneer je iedere dag vol overgave werkt dan is het moment van niks doen toch even spannend en kost het energie om tot rust te komen.. Zeker wanneer je terugkomt van vakantie en hopelijk uitgerust bent, is het moment daar dat je de draad weer moet gaan oppakken. Hoe doe je dat en hoe kun je er voor zorgen dat je vakantie ook echt zin heeft gehad?

Op verzoek van mijn vorige werkgever ben ik direct na terugkomst begonnen met werken. Ik kwam op zondagavond rond de klok van 23:00 uur aan in Nederland en op maandagochtend stond ik om 09:00 uur op kantoor. Nou geloof me: dat was eens en nooit meer.

Ga nooit meteen aan de slag!

Je hebt genoten van de zomervakantie en op de terugreis denk je dan toch aan het moment dat je moet gaan werken. Doe dat niet! Ik weet, het is makkelijker gezegd dan gedaan maar geef  je lichaam tenminste nog een aantal dagen de rust. Je hebt tijdens de vakantie wellicht extra inspanningen verricht of juist veel uitgerust. Geef je lichaam even de tijd om terug te komen in het ritme dat je normaal hebt. Ben dus altijd nog even een dag of 2 a 3 thuis voor je weer aan het werk gaat. Dit zelfde geldt ook voor het eten, je eetpatroon moet weer op orde komen. Wanneer je op je vakantieadres dagelijks een alcoholisch drankje hebt gedronken maar dat normaal niet doet, dan moet je lichaam daar ook van afkicken. Begin weer met een gezond ontbijt, eet een normale lunch en eet je avondmaaltijd weer op het normale tijdstip.

Klaar voor de start?

Bij thuiskomst is het de koffers uitpakken, de was gaan doen en zorgen dat je weer klaar bent om je werk te hervatten. Weet je nog wat er allemaal in je werk tas zat, waar je badge is of waar je de broodtrommel hebt gelaten?

Niet te veel hooi op je vork.

Een goede portie met eten is heel normaal, maar als je gaat beginnen met je werk dan wil je graag weer alles weten, alle mails doorlezen, de gemiste informatie van de collega’s allemaal ontvangen. Neem nu niet te veel hooi op je vork. Bespreek even met je leidinggevende wat belangrijk is voor je eerste dag en begin dan rustig met het lezen van je mails. Zet ze op naamvolgorde zo weet je dat je geen enkele mail gaat missen en niet gaat reageren op een mail die misschien al door een collega is beantwoord. Neem voor deze dag ook een broodtrommel mee die gevuld is met volkoren of speltbrood en een lekkere rauwkostsalade. Dat zorgt er ook voor dat je lichaam niet te snel de koolhydraten in je lichaam opneemt en de rauwkostsalade is beter dan een ongezond stukje suiker.

Ruimte in de agenda en plannen

Plan je agenda niet helemaal vol, neem even de tijd om ook wat leuks met je gezin in te plannen. Evalueer de vakantie, anders gezegd loop even luchtig door je vakantie heen dan heb je meteen al ideeën voor het komende jaar. Zet samen met het gezin wat leuke dingen op papier die je het komende jaar wilt doen dan heb je ook al iets om naar uit te kijken.

Sporten en gezond eten een goede combinatie

Wanneer je terugkomt van vakantie dan heb je dat gevoel van “ik kom moeilijk in mijn ritme” dit komt omdat je tijdens de vakantie anders hebt geleefd dan normaal. Ga daarom ook lekker sporten, kijk eens op deze ODS pagina: er zijn zoveel sportaanbieders dus voor iedereen is er wel een keuze mogelijk. Blijf niet te lang in het vakantie eten zitten. Hoe lekker het Griekse eten ook was of misschien heb je wel genoten van de Indiaanse curry en moet er een omslag komen in je lichaam. Ga daarom de gezondere keuzes maken en eet vooral veel vers. Hoe verser het eten is (dus niks uit pakjes) hoe prettiger het lichaam dit vindt.

Nieuwe ideeën? Schrijf ze op.

Voor mij zelf is een vakantie altijd ook een moment om nieuwe (zakelijke) ideeën uit te werken of te bedenken. Nee ik ga zeker niet uren achter de computer zitten maar zet wel wat dingen op papier. Van mijn vakantie krijg ik veel energie en doe ik altijd nieuwe ideeën op. Het is belangrijk om deze op te schijven omdat je ze dan ook niet gaat vergeten of niet meer weet hoe en waarom je het hebt bedacht.

Denk hier eens aan

  • Ik wil gaan sporten (denk aan, waar, wanneer, hoe en met wie)
  • Ik wil een gezonder eetpatroon (denk aan, hoe ga ik dit doen, heb ik de kennis, geldt dit voor mijn hele gezin, hoe kan ik dit op het werk gaan doen en wat zijn de kosten)
  • Ik wil meer rust (denk aan, waarom heb ik de rust nu niet, heb ik wel de baan die ik graag wil, is mijn gezinssituatie zo dat ik dit kan permitteren, wat zou ik dan graag willen doen en kan ik dat)
  • Waar is mijn volgende vakantie (denk aan, waar wil ik graag heen, waarom wil ik er graag heen, wat kost het om er heen te gaan en hoe lang zou ik willen gaan)

Moet je nog op vakantie gaan dan wens ik je veel plezier. Ben je op vakantie? Geniet ervan. Ben je al geweest? Denk dan aan de mooie tijd die je gehad hebt en lees bovenstaand stukje nog eens door.

André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen!
Sportvoedingscoach André Mostard