Terug naar overzicht

Een nieuw begin

andre mosterd jan 2020

Een nieuw begin

De eerste weken van het nieuwe jaar zijn alweer voorbij. Voor een aantal is 2020 een nieuwe start en voor de andere is 2020 gewoon een jaar waar je met dezelfde gewoonten doorgaat als de jaren ervoor.

Tijdens de feestdagen heb je genoten van veel lekkers en wellicht ben je iets zwaarder geworden of heb je een uitgeblust gevoel gekregen. Dit kan het gevolg zijn van te veel, te vaak en ongezond eten in december.

In de eerste weken van deze maand heb ik al een aantal vragen gekregen hoe je snel weer in het gareel kunt komen. Het is niet moeilijk maar vergt wel enige discipline. Met onderstaande tips heb je weer een nieuw begin.

Normaal eten en honger krijgen

Door het vele eten is je maag groter geworden. Dat is niet zo erg want die kan ook weer kleiner worden. Door de extra ruimte kan het zijn dat je al snel wat honger krijgt op de momenten dat je het normaal niet kreeg. Wanneer je op je gewicht let en niet te veel wilt eten is een hongergevoel zeker niet gewenst. Probeer dus zeker niet meer te gaan eten want dan blijft het steeds meer worden. Begin eerst met het oppakken van je oude ritme. Zeker 3 hoofdmaaltijden en 1 à 2 tussendoortjes.

Wat helpt wel en wat helpt niet

  • Wanneer voeding rijk is aan proteïnen zal dat je langer een verzadigd gevoel geven.
  • Voeding dat rijk is aan complexe koolhydraten en onbewerkt is, zorgt ervoor dat de energie langzaam opgenomen wordt door je lichaam. Wellicht heb je dan ook wel eens gehoord van laag glycemische index. Deze producten geven je dus ook langer een vol gevoel. Dit wordt mede veroorzaakt door de vezels die hierin zitten (groenten, fruit, volkoren producten)
  • Vermijd de producten die suikerrijk en vezelarm zijn. Deze producten geven snel energie maar geven ook zeer snel weer een hongergevoel. Denk dan aan witbrood, chips, koekjes, gebak maar ook aan zuivelproducten met smaakjes.
  • Het gaat niet alleen om de vaste voeding die je eet maar ook de vloeibare voeding die je drinkt. Frisdrank en alcohol hebben dezelfde werking.

Als je tussendoor iets wilt eten of een kleinere maaltijd zoekt, dan is dat echt niet zo moeilijk

  • Appels (60-80 kcal)
  • Soep (bevat nauwelijks kcal) dan wel de ongebonden variant
  • Chocolade met 80% cacao
  • Banaan (lees nog eens het stukje over de groene, gele  en donkere banaan)
  • Avocado (veel onverzadigde vetten)
  • Pindakaas 100%
  • Noten (noten is iets anders dan pinda’s. Pinda’s behoren tot de peulvruchten.)
  • Havermout (pannenkoeken)
  • 30+ kaas, deze verteert namelijk langzaam in je lichaam
  • Kwark of (magere) yoghurt

Lekker en gedurfd

In een zoektocht naar gezonde gerechten kom je van alles tegen. Afgelopen week heb ik eens wat anders gemaakt.

Kiemgroenten met eigen gemaakte granola en magere yoghurt.

  • 250 gram magere yoghurt
  • 30 gram granola
  • 1 hand kiemgroenten (op de foto staan kiemgroenten van de erwt)
  • Kaneel

Door de aanwezigheid van kiemgroenten krijg je een grote hoeveelheid antioxidanten binnen die de vrije radicalen in ons lichaam tegenhouden en uitschakelen. Denk daarbij aan de uitlaatgassen van de auto. Kiemgroenten zijn een goede bron van vitamines, mineralen, eiwitten en vezels! Net als havermout is het een kleine maar gezonde toevoeging in ons eetpatroon.

Kijk eens op mijn Facebook, daarop zet ik dagelijks tips, trics en recepten die je een steuntje in de rug geven.
André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen!

Sportvoedingscoach André Mostard