Blog: Vitalere keuzes en beren op de weg

Blog: Vitalere keuzes en beren op de weg

berenopdeweg

Warm weer of kachel aan? Donkere kleding of felle kleuren?

Nu de blaadjes van de bomen vallen en het weer vroeg donker is zitten we met zijn allen binnen bij de kachel. Heerlijk die warmte van een houtkachel die meteen de geur van de natte jassen en de beslagen ramen doet verdwijnen. De eerste griepgolf komt er weer aan en met een loopneus zitten we op het werk: de bekende najaarsklachten komen er weer aan.

Werken aan vitaliteit of een ontbijtsessie

In deze maanden staat niet alleen de kou en de feestdagen centraal. Er zijn ook tal van organisaties die werken aan een vitaler 2019. We moeten namelijk met zijn allen langer door werken en we willen allemaal gezonder leven. Hoe pak jij dan de draad weer op? Ga je met je afdeling meeliften op het bedrijfsaanbod om een vitaliteits-check te laten doen en een aantal keren per week onder begeleiding te gaan sporten? Stel voor jezelf een doel en hang er ook een deadline aan. Je kunt ook aanschuiven bij een ontbijtsessie: samen gezond ontbijten met tips welke simpele aanpassingen jou gezonder en fitter laten opstaan uit bed en waarom ontbijten zo belangrijk is.

Hoe dan ook, het einde van het jaar betekent voor de meeste mensen weer een plan maken voor een ander: fitter, gezonder en sportiever in 2019. Afgelopen maand was ik te gast bij een mooie organisatie die het voor de medewerkers belangrijk vindt dat ze vitaler in het leven staan. Deze organisatie denkt dan zeker ook aan zichzelf maar ook aan de (gezonde) toekomst van hun medewerkers. Geen vervelende controles of verplichte deelname maar een eigen vrije keuze. Dit was de boodschap: wij willen jullie de mogelijkheid bieden om te werken aan je eigen vitaliteit en we willen er niets voor terug. Als je mee wilt doen hoef jij je alleen maar op te geven en loopt de rest buiten de organisatie om. Een mooi aanbod wat je eigenlijk niet zou kunnen afslaan. Professionele begeleiding, sporten onder/voor of na werktijd en coaching in het behalen van een persoonlijk doel. Dit wil toch iedereen?

Voetballers en roze shirts

In deze koudere maanden (vandaag toch maar weer lekker 15 graden in de zon) zie je ook steeds dat mensen steeds donkere kleding aan hebben. Geen frisse zomerse kleuren maar donkere kleding. Waarom? We vinden allemaal dat dit niet past bij de koude maanden.  Nu ben ik al 11 jaar verbonden aan de betaalde voetbalorganisatie Roda JC uit Kerkrade. De spelers die in de afgelopen jaren bij Roda JC zijn geweest kwamen overal vandaan. België, Polen maar ook Hongarije en Australië. Een van deze spelers had als lievelingskleur roze. Steevast liep hij wel in iets roze. Een T-shirt, een petje, een polo of een hemd. Dat maakte hem niet alleen uniek maar ook apart. Hij gedroeg zich namelijk niet anders dan hij zelf was. Terwijl zijn andere ploeggenoten de frisse zomerkleuren gingen inwisselen tegen de grauwe winterkleuren.

Anders gezegd: doordat hij zich niet deed aanpassen aan de rest was hij uniek in zijn persoon en voelde hij zich het beste.  Als je nu eens iets aan jezelf wil veranderen: kijk dan niet naar wat de rest doet. We zijn tenslotte net kuddedieren. Als je doet wat de rest doet, dan is er geen eigen ik. Als jij de keuze maakt om voor je zelf fitter en vitaler 2019 in te willen gaan met een roze shirt aan, dan moet je dat doen. Laat je niet weerhouden door de mensen die overal beren op de weg zien. Beren zijn er om mee te stoeien, uiteindelijk gaan ze toch voor jou aan de kant.

Kachel aan en Vitamine B2

Als je deze maanden de (hout)kachel aan hebt, zorg er dan voor dat er ook een raam open staat of dat er een bakje met water staat. Door de warmte krijg je al snel een droge lucht wat kan zorgen voor hoofdpijn of een vermoeid gevoel. Ook heeft deze droge lucht een gevolg voor je slijmvliezen en je ogen. Deze drogen namelijk sneller uit en hierdoor kun je ook sneller ziek worden.

Wil je dan nog lekker en gezond koken eet dan herfst en wintergroenten. Boerenkool bevat veel ijzer, wat weer goed is voor bloedcellen (opname zuurstof ), waardoor je meer energie krijgt. Heb je afgelopen zomer het quinoa recept al geprobeerd? Deze zit vol met eiwitten, vezels en mineralen maar ook vitamine B2, dat weer goed is voor je energiepijl en een aantal goede antioxidanten.

Ben jij een veganist en doe je meer dan 10 uur in de week sporten? Dan zou ik het leuk vinden als we eens een afspraak kunnen maken.

André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen!
Sportvoedingscoach André Mostard