Blog: Vitaal de herfst in

Blog: Vitaal de herfst in

lyric

Tijdens de geslaagde klantendag van ODS stonden veel mensen lekker in de zon te genieten van de gezondere lekkernij die werden geserveerd. Alles stond in het teken van vitaler, bewuster en vooral de eenvoud. Het hoeft namelijk niet moeilijk te zijn om vitaler te zijn.

Op het moment dat ik deze blog tik is het 20 graden en schijnt de zon. Voor de hele 2de week van oktober is de weersverwachting rond de 22 graden. Gekker moet het niet worden want de herfst zit er echt aan te komen, de blaadjes vallen al van de bomen en de kachel gaat in de avond aan.  De herfst is dan ook meteen een valkuil voor velen.

Op de bank onder het dekentje een kaasplankje erbij. Hoe dan ook we hebben een excuus om niet met de fiets naar het werk te gaan. Dikke truien die de extra zomerkilo’s verbergen of de dikke winterjas die je huid helemaal doet bedekken. Laat je gezondheid niet beïnvloeden door de weersomstandigheden maar kijk vooruit. Zitten op de bank mag zeker maar dan niet met de warme chocolade melk: pak een kop verse kruidenthee. Steranijs en rooibos doen het echt goed.  Laten we samen er eens voor zorgen dat je de doelstelling gaat behalen. 2019 gaan we fit het jaar in en gaan we niet pas beginnen met eens fit worden.

Blijf bewegen, Dat roepen we allemaal maar we doen het niet. We nemen steeds vaker de auto en laten in een koudere periode de fiets vaker thuis staan. Juist de frisse lucht doet wonderen, beweging zorgt voor een betere bloedcirculatie en geeft ook een gezonde prikkel aan je hersenen.

Kies bewuster. De maand december is de maand van de feestdagen, eet met een boost. Zorg voor onbewerkte voeding. Eet geen pakjes, eet geen tomatensaus uit een pot of een soep uit blik. Nee juist de verse producten zorgen voor een boost in je lichaam. Water drinken en verse kruidenthee zorgen voor veel vitamines en mineralen. Hierdoor blijft je lichamelijke weerstand hoog en ben je dus minder snel vatbaar voor een griep. Ook kaneel en verse knoflook dragen bij aan een vitalere ‘ik’

Rood, geel en groen zijn de kleuren van carnaval. Rood, geel en oranje die van de herfst. Deze mooie felle kleuren zijn ook de voedzame kleuren. Hoe meer kleur er in je eten zit hoe vitaler je lichaam wordt.

Groenten – fruit uit het seizoen en de regio. Heb je wel eens aardbei in januari gegeten? Dan weet je al dat deze een kleur heeft van de aardbei maar niet de smaak heeft van de aardbei. Kies daarom bewust de groenten en fruitsoorten uit het seizoen. Koolsoorten, pastinaak, wortels, aardappels, appels en peren: zo maar wat groenten en fruit van deze maanden. Deze groenten en fruit zorgen voor een verhoogde vitamine A en C en daar zal je lichaam echt behoefte aan hebben. Er zijn voldoende lokale boeren die hun groenten en fruit betaalbaar aanbieden.

Take a break. We leven in een 24/7 tijd, alles moet snel en gemakkelijk maar neem nu eens een break, ga eens lekker een avondje niks doen. Ga eens een lekker boek lezen of puzzelen. Een uurtje eerder naar bed of een yogales doen echt wonderen.

Voor de liefhebbers heb ik een recept van de nieuwe Lyric pompoen gemaakt. Ik ben benieuwd wie hem gaat maken en wat jullie er van vinden. Waarom wachten tot morgen als je vandaag al kunt beginnen?

André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen!
Sportvoedingscoach André Mostard