Blog: Van een rood bord tot heavy metal muziek

Blog: Van een rood bord tot heavy metal muziek

49847771 - disease. young beautiful woman during treatment holding round red sign for text, studio shooting, isolated on a white background

Afgelopen week was er bij RTL late Night veel aandacht voor “smaak komt niet vanuit je mond maar vanuit je hersenen”.  Een programma dat waarde hecht aan de kwaliteit van de inhoud. Zo was er bijna 3 jaar geleden een masterclass van Giulia Enders die in 40 minuten een boeiend stuk vertelde over de werking van de darmen. “de mooie voedselmachine” is een boek wat ze heeft geschreven. Op het moment dat je darmproblemen hebt of moeilijk je ontlasting kwijt kunt adviseer ik je om dit boek te lezen.

Direct vanuit het sporten ging ik met een bakje magere kwark met drakenfruit op de bank zit ik te kijken hoe Charles Spence zijn verhaal begint. Onze zintuigen bepalen niet alleen wat we eten. Onze hersenen doen er daar nog eens een extra schepje bovenop. Wanneer we een kop koffie willen drinken kunnen we dit het beste doen wanneer we veel speeksel in onze mond hebben. Hierdoor zou je meer van de echte koffie smaak moeten proeven. Je kunt echter de eerste kop koffie pas na 10 uur drinken. Drink je namelijk vroeg in de ochtend bij het opstaan een kop koffie dan zal het lichaam in de stress kunnen schieten. Het beste tijdstip voor een eerste kop koffie is tussen 10 uur en 12 uur.

Ook het rode bord kwam aan bod. Een verhaal dat eigenlijk al jaren bekend is maar wat in de praktijk bij kinderen zeker niet werkt.  Een rood bord doet namelijk minder eten wanneer er fastfood op ligt. Nu kom ik met mijn zoontje van 5 wel eens in een binnenspeeltuin. Er worden daar wekelijks kinderfeestjes gevierd. Daar horen natuurlijk frietjes met een snack bij. Deze worden geserveerd op rode borden. Echter eten de kinderen toch alles op. Er zal namelijk geen enkel kind zeggen “nee dankjewel, de kleur rood geeft aan dat het fout is”.

Uit een bakje of van een bord?

Met zijn allen het kerstdiner uit een kom eten, ik zie het je niet doen. Toch is het zo wanneer je een warme maaltijd in een kom eet. Denk dan eens aan rijst, noedels of pasta. Op het moment dat je handen de warmte voelen ga je er meer van genieten. De kans dat je hierdoor dan ook meer gaat eten is aanwezig. Eet je een warme maaltijd van een groot bord dan schep je al snel wat meer op. Echter zal je het bord niet volledig opeten omdat het eten sneller afkoelt waardoor het minder smaakt.

Muziek tijdens het eten?

Luister je tijdens het eten muziek dan is de kans groot dat je de verkeerde muziek op zet. De kerstclassics kun je het best bewaren tot later op de avond. Je wordt er namelijk vermoeider van en onder het eten in slaap vallen of minder trek krijgen is niet prettig voor de gastheer/vrouw. Luister je onder het eten naar Guns n’ Roses met november rain en drink je een glas wijn erbij. De kans bestaat dan dat je meer gaat drinken gedurende de avond. Heavy Metal beïnvloed namelijk de behoefte in meer alcohol.

Tot slot de naam van het eten. Ieder menu wat je in de handen hebt en zeker met de kerst wordt vol met moeilijke benamingen gezet.  Stel je eens voor dat er op de menukaart staat;

Een tartaar van Scombridae op een bedje van algen overgoten met Citrus sinensis. Je slaat dit gerecht al snel over want je denkt dat dit niet smakelijk is. Als je de tekst zou wijzigen in een tartaar van makreel op een bedje van zeewier met een sinaasappels dressing dan veranderd dat je gevoel en het is ook nog eens gezond om te eten.

Hoe dan ook wat in onze mond gaat bepalen we zelf, onze hersenen denken erover mee en onze smaak wordt door de hersenen bepaald of we het lekker vinden of niet. Zijn we in gezelschap en is het gezellig dan eet je al snel wat meer dan dat je alleen aan tafel zit. Eigenlijk zijn de gedachtes bij de meeste mensen wel bekent maar doen we er te weinig mee.

Geniet van de feestdagen, laat het werk eens op het werk en ga samen met je familie, vrienden de mooiste tijd van het jaar in. Je zal met meer energie het nieuwe jaar beginnen en voor je het weet staat de kerstboom in 2018 alweer op.

Focus je dus op wat je moet doen en niet op wat je had kunnen doen.

André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen!
Sportvoedingscoach André Mostard