Blog: Omgaan met vakantiestress

Blog: Omgaan met vakantiestress

vakantiestress

Nog heel even en dan is het zo ver: vakantie! Wie wil dat nou niet? Jaarlijks gaan er miljoenen Nederlanders op vakantie in binnen- en buitenland. Tassen gepakt, de buren op de hoogte gebracht dat je huis voorlopig onbewoond is en we trekken er met z’n allen op uit. Op vakantie gaan we helemaal los. Wat we vergeten is dat de spanning op het werk ook zorgt voor stress. Herken je dat gevoel van ziek zijn op de eerste dagen van de vakantie? Hoofdpijn, misselijk, een vreemd gevoel in je buik of de hele dag op het toilet zitten. We geven dan vaak het eten de schuld, maar stress is één van deze grote stoorzenders. Het is beter om eerst een paar dagen thuis te zijn om daar te ontstressen voordat je op vakantie gaat.

De lokale keuken
We eten graag en vooral veel. Wanneer je richting het zuiden van Europa gaat dan is het goed om zo lokaal mogelijk te eten. Vraag de plaatselijke supermarkt waar je het lekkerst kunt eten: in 90% van de gevallen zullen ze je een lokaal restaurant aanwijzen. Deze kleine lokale tavernes maken gebruik van lokale, pure ingrediënten. Wanneer je op de grote boulevards gaat eten dan betaal je niet alleen veel meer, maar de kwaliteit gaat er ook vanaf. Door massaproductie krijgen we goedkoop voedsel. De hoeveelheid zorgt er ook nog eens voor dat de kilo’s erbij vliegen. Hetzelfde geldt voor drinken. Ga je lokaal een drankje doen dan krijg je vaak streekdrankjes aangeboden, in de meeste gevallen wijn. Vergeet ook niet om voldoende water te drinken zodat je lichaam niet uitdroogt!

Start de dag met een goed ontbijt
Een goed begin van de dag start met een evenwichtig ontbijt. Dat wil nog eens mis gaan, vooral op een all-inclusive vakantie. We vinden het heel normaal als we ons bord vol gooien met alles wat we lekker vinden. Gebakken eieren, spek, broodjes, chocolade croissants en ga zo maar door. Niet één keer, niet twee keer, maar zelfs drie keer. Onderneem je de hele dag niks en ga je een stranddagje pakken, zorg dan voor extra vitamines. Eet wat fruit bij het ontbijt, eet havermout of yoghurt met wat muesli en honing. Op deze manier krijg je naast vitamines ook vocht binnen en dat is belangrijk bij warme temperaturen.

Wees voorzichtig met al het lekkers op het strand
Je kent ze wel: de dames en heren die met watertanks op hun rug rond lopen op het strand gevuld met verschillende soorten drank, de bakken met watermeloen en de broodjes. Echter is het beter om hier geen gebruik van te maken. De prijs is goedkoop, maar bedenk dat de producten al uren in de zon hebben gestaan. Dat komt je gezondheid niet ten goede.

Buiten de deur eten
Zoals ik al eerder schreef kun je het beste lokaal gaan eten. Helaas doet niet iedereen dat en vallen we als een blok voor de mannen die vooral kinderen en dames het restaurant naar binnen praten. Dan moet je keuzes maken:

• Sla de mandjes met brood over. Het wordt meestal gratis aangeboden maar staat altijd op de bon. Vaak in een andere taal maar dat weten de meeste toeristen niet. Het bevat ook veel koolhydraten.
  • Drink je water? Bestel dan een fles en let er op dat deze afgesloten is. Een open fles is gevuld onder de kraan en daar kunnen je darmen slecht op reageren.
  • Een voorgerecht met schaal- en schelpdieren is gezonder dan salades met veel mayonaise.
  • Staan er patat op het menu dan kun je ook om rijst vragen. Zuid Europese landen hebben namelijk altijd rijst in huis.
  • Een dessert is misschien wel lekker maar verpest vaak de smaak van het lekkere gerecht dat je net gegeten hebt.

Wanneer je uit eten gaat dan verheug je je erop. Je wilt graag eten waar je zin in hebt. De entourage eromheen draagt hier nog een steentje aan bij. Hierbij nog een laatste tip: wanneer je een voorgerecht neemt bestel dan pas daarna het hoofdgerecht (vraag nog even opnieuw voor de kaart). Op deze manier is je eerste behoefte is namelijk gestild en de kans is dan groot dat je behoefte en zin in een hoofdgerecht is veranderd.

Een van de grootste teleurstellingen die je na afloop van je vakantie hebt is de extra aangekomen kilo’s. Maanden hard gewerkt om de kilo’s eraf te krijgen en na afloop ben je weer bijna terug bij af. Wil je daar blijvend vanaf? Kijk dan eens bij deze 3 seminars welke starten na de schoolvakantie.

Ik wens jullie allemaal een fijne vakantie!

André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen!
Sportvoedingscoach André Mostard