Blog: Lentekriebels

Terug naar overzicht

Blog: Lentekriebels

gerecht

In de afgelopen dagen hebben we kunnen genieten van mooi weer! Echt genieten, als de zon schijnt. Voor veel mensen is deze temperatuurswisseling ook een teken van “nu ga ik wat doen”!

Wanneer je gaat buitensporten na een hele winter niks te hebben gedaan dan moet je lichaam weer wennen aan de inspanningen. Je bent een beetje vastgeroest en de machine moet langzaam op gang komen. Luister dus goed naar wat je lichaam vraagt én wat je lichaam doet. Alles kost tijd en een goede voorbereiding is het halve werk.

Individueel buitensporten heeft zo zijn voordelen. Je kunt genieten van frisse lucht, je kunt trainen op de momenten dat het uitkomt en je kunt je eigen parcours gebruiken. Kies daarbij ook je sport die je graag zou willen doen. Naast hardlopen kun je namelijk ook tegenwoordig freerunning, bootcamp en andere Urban sporten uitoefenen. Zeker wanneer je misschien wel uitgekeken bent op het dagelijkse wandelen of hardlopen is een nieuwe uitdaging zeker interessant.

Eten gericht op de inspanning

Wanneer je gaat sporten is het goed om te weten dat je eetpatroon ook aangepast moet worden. Je lichaam zal namelijk een grotere inspanning moeten leveren en dat is het beste met gezond eten. Afhankelijk van je huidige eetpatroon is het dus verstandig om in ieder geval een gezondere levensstijl en dus ook eetpatroon er op na te houden.

In mijn vorige blog heb ik geschreven over het ontbijt, dit is zo belangrijk dat de meeste mensen dit dan ook wel doen. Kun je tussen je werk in de middag een uurtje sporten zorg er dan voor dat je lunch hier op wordt aangepast. Niets is vervelender dan dat je terugkomt van het sporten en je batterij niet is opgeladen maar juist nog sneller leegloopt. Ga je tussen de middag sporten zorg dan altijd dat je een koolhydraatrijke maaltijd eet die ook vezels bevat. Uiteraard sluit je je sportmoment af met een eiwitrijke maaltijd of herstelshake. Dit laatste kan ik zeker aanbevelen wanneer je zeer fanatiek doet sporten. Wanneer je dit niet doet ga je merken dat je lichaam eerder vermoeider gaat aanvoelen dan dat je uitgerust en voldaan bent.

De meeste mensen sporten in de avonduren nadat ze een hele dag hebben gewerkt. Om je zelf te motiveren is het goed om te zorgen dat je die dag ook je eten hier op aanpast. Een bord friet of een pizza is eenvoudigweg geen geschikte sportmaaltijd en zeker niet wanneer je actief sport. Dit heeft niks te maken met het niveau maar wel met de inspanning die je levert.

Een maaltijd die gericht is op je sportinspanning hoeft niet een bord pasta te zijn, ook geen bord rijst met kip en broccoli. Sluit de dag die je gesport hebt dan ook altijd af met een magere kwark met wat ongezouten noten of een klein stukje fruit. De eiwitten die hierin zitten zijn uitermate geschikt voor het nachtelijke herstel.

Nu, niet morgen

Sporten moet je daarom ook niet doen omdat andere dit willen. Nee, sporten moet je gaan doen omdat je zelf een doel voor ogen hebt en dit graag wilt gaan behalen. Je eetpatroon hierop aanpassen is een van de puzzelstukjes die hier voor nodig is. Net als je juiste kleding, schoenen en materialen. Stel je dus ook het doel om NU te beginnen en niet morgen, overmorgen of volgende week.

Hieronder heb ik een gerecht staan dat uitermate geschikt is voor het sporten en naast koolhydraten ook eiwitten bevat. Je kunt dit gerecht in de middag maar ook zeker in de avond eten.

 200 gram kikkererwten 
– 1/2 courgette
– 150 gram knolselderij 
– 10 Cherry tomaatjes
– 1 passievrucht
– 2 eetlepels hüttenkäse

Wok de kikkererwten samen met de courgette en de knolselderij. Voeg er een beetje kruiden aan toe (wat je lekker vindt) snij de tomaatjes klein en voeg deze de laatste 5 minuten aan het warme mengel toe. Tot slot de hüttenkäse en de passievrucht er door heen. Eet smakelijk!

André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen!
Sportvoedingscoach André Mostard