Blog: Het perfecte moment om met een moestuin te beginnen

Blog: Het perfecte moment om met een moestuin te beginnen

moestuin

Lekker weer, goh wat hebben we toch in de afgelopen dagen mogen genieten en wat gaan we de komende weken nog meer genieten. Steeds beter weer zorgt ook voor een extra vitamine D stoot in ons lichaam. Op het moment dat ik dit stukje tik de ik dit uit de achtertuin en is het 22 graden in de zon. Heerlijk toch.

Als ik dan om mij heen kijk dan zie ik de mensen weer lekker buiten sporten, wandelen, hardlopen, fietsen, skeeleren of Nordin walking. Soms is die drempel erg hoog om (weer) te gaan sporten. In de vorige blog heb ik geschreven hoe je dit kun aanpakken.

Ik weet dat is soms gemakkelijker is om te zeggen dan om te doen. Wanneer je thuiskomt en neerploft op de bank dan is het opstaan al vaak te veel moeite. Uitgeblust op de bank liggen is dan vaak ook de plek waar wordt bepaald dat het sporten voor vandaag niet doorgaat. Mijn moeder zou dan zeggen “sta op en ga wat doen”.

Lekker eten: Gezond eten in het voorjaar is juist een stuk gemakkelijker, er is meer behoefte in vers fruit of in eigen gemaakte salades. De stamppotjes daar hebben we niet meer zoveel zin in en dat geldt voor meerdere zware maaltijden. We voelen ons dan vaak futloos en juist de lente kan zorgen voor die energie boost.

Water drinken: Water is een van die dingen die zo ontzettend belangrijk is. Het is goed voor het zuiveren van ons lichaam, het afvoeren van de afvalstoffen maar ook voor de opname van de goede voedingstoffen. Nu weet ik dat waterdrinken echt wel een dingetje kan zijn. Water moet je dan ook leren drinken. Zet geen grote kan of een 1,5 liter fles voor je neer want dan is de opgave om het opdrinken al veel te groot. Een plastic water fles( dopper) is prima. Wanneer je deze leeg hebt dan zit je al op ¼ van je dag hoeveelheid. Water is meer dan alleen maar drinken, het is ook een goede dorstlesser. Hoe zoeter je drinkt hoe groter de behoefte in zoet blijft en wordt. Je kunt ook een paar takjes munt in het water doen of een schijfje limoen. Wat ook lekker is zijn wat stukjes sinaasappel, komkommer of een halve puntpaprika. Dit laatste klinkt vies maar geeft een lekkere frisse smaak. Je kunt ook rooibos thee laten afkoelen en daar een schijfje limoen in doen. Voeg er nog een staafje kaneel aan toe en je hebt je eigen ijsthee.

Buiten wandelen en bewegen is goed voor je. Zoals ik al aangaf wordt door de zon de vitamine D in je lichaam versterkt dit is belangrijk voor je gezondheid.

Smoothies: Maak eens een frisse smoothie, 2 handen bladspinazie, ½ banaan en een ½ uitgeknepen limoen met wat water zorgt er al voor dat je vitamine en mineralen met vezels binnen krijgt. Je kunt dit ook als ontbijt gebruiken maar dan is het goed om 1 of 2 eetlepels havermout erbij te doen. Een andere gemakkelijke smoothie is een ½ mango, 1 gele courgette, 200 ml kokoswater en een beetje munt. Even mixen en je kunt genieten van een lekkere, gele gezonde smoothie.

Vergaderen in de buitenlucht: Overleg eens op een andere manier. Je kunt er niet onderuit komen maar bij de meeste bedrijven is een overleg / vergadering een dagelijks terugkomend gebeuren. Als je langer als een halfuur vergaderd dan gaat je lichaam zich niet prettig voelen en is het toe aan beweging. Waarom dan ook niet een walking meeting. Onderweg in de buitenlucht van gedachte wisselen met de collega’s werkt echt goed en doe je vaak meer inspiratie op dan aan een saaie vergadertafel. Anderzijds zou je ook aan een statafel kunnen vergaderen. Als je op een feest bent sta je ook vaak uren aan een statafel en komt er veel gesprekstof aan de orde.

Moestuin: Ooit wel eens gedacht om je eigen moestuin te maken? Nee je hoeft er niet veel voor te doen en het levert vaak al snel een leuk en lekker resultaat op. Zit je met ruimte gebrek, snij dan de helft van een 1 ½ liter fles af. Doe in de onderkant wat potgrond en zet daarin een tomatenplant of een aardbeienplantje. Geef het regelmatig water en zet hem in de zon of nog beter in de buitenlucht. Voor je het weet heb je tomaten, aardbeien of andere groenten en fruit aan. Je zult merken dat het leuk is om met 1 plantje te beginnen. Je maakt op deze manier je eigen vitamine bron.

Ik ben benieuwd wie als eerste een foto stuurt van zijn eigen gemaakte moestuin op de werkvloer!

André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen!
Sportvoedingscoach André Mostard