Blog: Het ontbijt… een betere start is er niet!

Terug naar overzicht

Blog: Het ontbijt… een betere start is er niet!

Skinny-bananenpannenkoekjes

In het kader van vitaliteit heb ik in de afgelopen weken bij een aantal partnerbedrijven van ODS workshops over gezonde voeding mogen geven. Een van de onderwerpen die veelvuldig aan bod kwam was het ontbijt: “Waarom moet ik ontbijten?”, “Wat moet ik ontbijten?” en “Ik heb nooit zin om te ontbijten”, het kwam allemaal voorbij.

De brandstoftank

Het ontbijt is net als alle andere maaltijden een belangrijk element van de dag, we houden daarmee ons energieniveau op pijl en we kunnen de dag goed doorkomen. In de vroege ochtend is het namelijk belangrijk dat je de glycogeenvoorraad in je lichaam doet aanvullen. Zeker wanneer je de dag ervoor veel arbeid hebt verricht. Denk hierbij niet alleen aan sport, ook fysieke arbeid. Bij deze inspanningen verlies je namelijk veel voorraad en je moet deze aanvullen.

Het ontbijt

Als je het volgende leest dan weet ik zeker dat je het gevoel wel eens hebt gehad: Je komt terug van een flinke inspanning. Je lichaam vraagt om zoet. Een cola, een mars of misschien wel gewoon … suiker! Als je dat moment herkent is je brandstofvoorraad op en wil je hem snel bijvullen en dat doen de meeste mensen met zoet, het is namelijk een snelle koolhydraat waardoor je je, ongeveer een uur lang, weer helemaal geweldig voelt. Trap er niet in, er zijn gezondere alternatieven!

De arbeid die je gedurende de dag verricht bepaald ook het ontbijt wat je moet gaan eten. Heb je een baan waarbij je voornamelijk op een stoel zit of weinig in beweging bent dan heeft het lichaam niet al te veel behoefte aan koolhydraten. Koolhydraten hebben namelijk als vervelende bijwerking dat ze omgezet worden in vet wanneer ze niet gebruikt worden. Een eiwitrijk ontbijt met een beetje koolhydraten zal dan erg goed voor je zijn. Zo krijg je voldoende energie binnen en zorgen de eiwitten voor een langer verzadigd gevoel. Heb je een baan waarbij je zeer actief bezig bent (zoals bijvoorbeeld productiewerk) dan is het goed om voldoende langzame koolhydraten tot je te nemen. Hierdoor krijg je voldoende energie binnen, voldoende vezels en wordt het langzaam in je lichaam opgenomen waardoor je niet weer snel honger hebt.

Concentratieverlies en behoefte aan snaaien

Wanneer je niet ontbijt dan zal het lichaam snel teruggrijpen in de reserves. Vet verbranding zou mooi zijn maar het is voornamelijk eiwitafbraak. Anders gezegd spieren worden afgebroken. Heel vervelend want je wordt er slapper van (minder kracht) krijgt er hoofdpijn van en uiteindelijk verlies je ook je concentratie. Het moment dat je om je heen kijkt en denkt, “ik heb nu zin in iets lekkers” is het moment dat je de fout in gaat. 

Moeite om je tank te vullen

Het is niet voor iedereen even gemakkelijk om te ontbijten. Zeker niet wanneer je al om 7 uur op je werk moet beginnen. Probeer eens in de ochtend voor je naar het werk gaat 1 snee brood te eten en op het werk de rest. Op deze manier krijg je al iets aan brandstof binnen en tank je op het werk de rest bij. Heb je in het algemeen moeite om te ontbijten eet dan eens in de ochtend iets wat je lekker vindt. Ook al is het iets wat niet helemaal volgens de schijf van vijf is. Je gaat wel merken dat je daardoor een stuk lekkerder in je vel zit. Een vloeibare maaltijd (voedingsshake of yoghurt met wat fruit), een smoothie (banaan-150 gram spinazie-1/2 limoen en 2 lepels magere kwark en water) zijn ook een prima alternatief om eens mee te beginnen. Zo krijg je ook voldoende energie binnen en doen de eiwitten het herstelwerk.

Smakelijk!

André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen!
Sportvoedingscoach André Mostard