Blog: De tijd vliegt, ook in het nieuwe jaar

Terug naar overzicht

Blog: De tijd vliegt, ook in het nieuwe jaar

calander

2017 is achter de rug en als je dit leest dan is de maand januari bijna voorbij. De tijd gaat zo snel voorbij dat we onze goede voornemens ook vaak voorbijlopen. In de laatste 2 weken van 2017 kreeg ik mails met daarin een aantal verzoeken voor gezonde recepten. Vanaf de volgende maand zal ik daarom iedere maand een recept bij mijn blog mee sturen zodat je zelf creatief in de keuken aan de slag kunt.

Goede voornemens, de meeste mensen maken ze en zijn ze in de 3de week van het nieuwe jaar alweer vergeten. Weet je dat sportschool eigenaren de maand januari hun 13de en 14de maand doen uitbetalen. Want in de eerste maand worden de jaarcontracten weer ondertekend om vervolgens niet meer naar de sportschool te gaan.

Waarom werken goede voornemens niet altijd?

Een goed voornemen is iets waarvan je zelf vond dat het in het voorgaande jaar of voorgaande jaren niet goed of helemaal niet heeft gewerkt. Ook kan het zijn dat je onder druk van andere het voornemen gaat nemen terwijl je er zelf helemaal niet achter staat. Er zit dus al een groot verschil in wanneer het je eigen mening is of de mening van een ander.

Hoe kun je nu zelf erachter komen welke goede voornemens bij je passen?

Pak een pen en een stuk papier, ga er eens goed voor zitten en schrijf in grote letters 2017 WAT GING ER GOED. De 2de stap die je gaat zetten is het concentreren op het woord GOED. Niet gaan denken wat kon ik beter doen, nee je gaat denken aan het woord GOED. Je zou kunnen opschrijven gezondheid. Het woord gezondheid kan veel betekenen. Ook nu ga je dan denken aan het woord gezondheid. Wat versta je hieronder en wat ging daarin goed. Ging de dagelijkse voeding goed, ging het sporten goed, deed je voldoende drinken, was je weinig afwezig door ziekte? Zo maar wat punten waar je aan zou kunnen denken. Dit zijn allemaal positieven punten waar je trots op kunt zijn.

Nu ga je op een ander blaadje het juist andersom schrijven. WAT GING ER NIET HELEMAAL GOED IN 2017. Niemand is perfect ook ik niet, Ik zelf vond dat ik te weinig ruimte heb vrij gemaakt voor te sporten. Zet dus de punten op het papier waarvan jij zelf vindt dat ze niet goed zijn gegaan. Stel je komt net als mij op sporten uit. Dan hebben we een gemeenschappelijke deler. Wanneer je meerdere punten hebt dan schrijf je ze allemaal onder elkaar.

Omcirkel nu voor je zelf de punten die je graag wilt verbeteren in 2018. Je kunt namelijk niet alles tegelijk doen. Omcirkel net als mij het sporten en schrijf dan meteen hoe je het wilt gaan doen.  Als voorbeeld ik heb bij mij zelf opgeschreven dat ik naast het sporten op de woensdagavond ook de vrijdagavond ga sporten en op de zondagochtend wanneer ik mijn zoontje naar het zwemmen heb gebracht. Op die manier creëer ik me 3 sportmomenten in plaats van dat moment dat ik denk dat ik ga sporten.  Schrijf het wel op in je week of maandplanner anders komt er niks van.

Stel je schrijft op ik wil meer aandacht aan mijn voeding besteden, schrijf dan op hoe je dit wilt gaan doen en stel je zelf de vraag of je de kennis hiervoor in huis hebt? Wil je gezonder koken of wil je in gewicht misschien wel afvallen? Snap je dan wat gezond is om te koken of weet je dit niet. Wil je afvallen wat moet je dan eten of wat zou je niet moeten eten? Stel je dus zelf de vraag beheer ik deze kennis!

Ik heb zelf een half uur uitgetrokken om dit voor mij zelf op te schrijven. Mijn positieve lijst was vrij lang wat dus eigenlijk aangeeft dat ik tevreden ben over mijzelf. Toch staan er op mijn lijstje “WAT GING ER NIET HELEMAAL GOED” ook een paar verbeterpunten want niemand is perfect.

Ga dus niet af op de geluiden wat andere mensen van je vinden of en ook niet met de hypes van nu. Nee, maak voor je zelf een overzicht. Dan ga je zien dat je op heel veel punten zeer positief op je zelf bent en mag je daar ook best trots op zijn. De punten die niet goed waren geven niet aan dat je daarop gefaald hebt maar dat deze wel verbeterd kunnen worden. Leer je zelf kennen en ben trots op je zelf.

André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen!
Sportvoedingscoach André Mostard