Blog: Als je wilt winnen, moet je weten met welke tactiek

Blog: Als je wilt winnen, moet je weten met welke tactiek

plaatje

Hard werken en flink ploeteren: in deze tijd van het jaar draait het bij veel bedrijven om aantallen en getallen. Nog even een grote mailing de deur uit doen of nog even snel de offerte laten tekenen om het jaaroverzicht nog beter te maken. Maar waar draait het nu eigenlijk allemaal om? Zou het niet beter zijn als je een makkelijke en minder intensieve manier hebt om je doel te kunnen bereiken? Daarmee bedoel ik natuurlijk niet lui in een stoel zitten en wachten tot er werk op je af komt…

Werken, werken en nog eens werken

We leven in een 24-uurseconomie. Wij verwachten dat de spullen die je vanavond bestelt morgen al worden geleverd. Op het moment dat je een mail verstuurd wil je meteen antwoord hebben. Wanneer er op Whatsapp een blauw vinkje te zien is, moet het antwoord meteen gegeven worden. Het zit vastgeroest in onze maatschappij en het wordt steeds erger.

Is het dan zo dat je heel hard moet werken om je doel te kunnen bereiken of is dat toch anders? Sinds 2 jaar heb ik de korfbalsport weer opgepakt. In de tijd dat ik zelf actief in het eerste team speelde had ik 2 dagen korfbaltraining, 2 dagen krachttraining en aan het einde van de week een wedstrijd. Alles moest wijken voor mijn sport. Als team hadden we maar één doel: ieder jaar voor het kampioenschap spelen.

Zoals gezegd train ik nu het 2de seizoen een eerste team. Het is 11 jaar later en de insteek van de meeste jonge talenten is anders. Veel verplichtingen en dan ook nog eens korfballen. Ze trainen goed maar werken zich ook kapot. Die insteek heb ik binnen een paar weken veranderd. We gaan niet alleen maar hard trainen en onszelf voorbijlopen. Nee, we gaan effectief trainen en zorgen dat we onze tegenstander altijd voor zijn in de manier van spelen. Dat heeft ertoe geleid dat ons team in het eerste jaar kampioen werd. Je kunt als individu heel hard trainen, maar uiteindelijk gaat het erom dat het team zich collectief inzet voor het beste resultaat.

Doelen stellen
Als je een doel voor ogen hebt is dat mooi. Je kunt je doel steeds bijstellen maar je kunt ook voor dat doel gaan. Wees dan wel realistisch en ga niet voor het onmogelijke. Dat doel is op de langere termijn namelijk wel haalbaar maar niet direct haalbaar. Het gaat altijd om resultaten die je behaalt.

Wie schrijft die blijft
Wanneer je boodschappen doet en je loopt zonder boodschappenbriefje verdwaasd door de winkel dan kom je met heel veel dingen thuis die helemaal niet nodig zijn. Vervelend, want die boodschappen verdwijnen in de ijskast en worden later die week in de prullenbak gegooid. Wanneer je een doel voor ogen hebt is het goed om dit op te schrijven. Op die manier krijg je ook inzicht in het doel of de doelen die je wilt bereiken. Je moet het opschrijven en er ook een tijdsindicatie bij noteren. Als je dit doet, stel je voor jezelf een doel voor ogen dat haalbaar moet zijn. Wanneer je dan op je notitie kijkt, weet je wat je moet doen! Dit zal hetgeen zijn wat jouw hersenen zal prikkelen om ervoor te gaan.

Mijn doel is voor mijzelf, niet voor anderen
Medio november kwam er een dame bij mij langs die graag wilde afvallen maar ook haar zorgen had over prikkelbare darmsyndroom: ze kon niet alles doen zoals zij het graag wilde. Samen hebben we rond de tafel gezeten en een strategie uitgezet om haar persoonlijke doel te behalen. Meer energie en een lager vetpercentage waren wenselijk en dankzij de strategie ook te realiseren. Alles is haalbaar als je er maar 100% voor gaat. Houd jezelf niet voor de gek en wees niet meteen teleurgesteld als de omslag in jouw lichaam niet meteen zichtbaar is. Samen hebben we het doel opgeschreven en zijn we aan de slag gegaan. Naast motiveren is doorzettingsvermogen een belangrijke schakel in dit proces. Het succes was al in minder dan 1 maand zichtbaar: 2,1 kg in vet verloren en mentaal maar ook lichamelijk fitter.

Zodra je zelf of samen met een coach een haalbaar doel op stelt, zullen jouw hersens geprikkeld raken en jou helpen om dat doel te behalen.

foto_gewicht

Iedere weg is anders
Er wordt hard gewerkt aan de Buitenring in Parkstad. Voor de meeste inwoners een opluchting aangezien het verkeer niet meer door de dorpen heen rijdt, maar voor een ander ook een grote zorg. Een grote geluidswal achter in de tuin is nu ook niet bepaald fraai. Wat ik hiermee wil zeggen: het is naast een duidelijke doelstelling ook belangrijk om voor de juiste weg te kiezen. Wil je topkwaliteit en heb je er veel voor over, of kies je voor kwantiteit en wil je voor een dubbeltje op de eerste rij zitten? Als je weet hoeveel energie je in de nieuwe ingeslagen weg moet steken, dan kun je er gefocust mee aan de slag.

Hard werken of constructief te werk gaan?
Inmiddels heb ik sinds 4 weken zelf ook weer de korfbalschoenen aangetrokken. 11 jaar geleden had ik bewust de keuze gemaakt om te stoppen, aangezien ik niet meer met volledige aandacht kon trainen. Door blessures binnen de vereniging begon het toch te kriebelen en heb ik de eerste 3 wedstrijden erop zitten: twee keer winst en 1 keer gelijkspel. Ik heb niet het vermogen om de jonkies in het veld bij te houden maar door ervaring, het lopen van ballijnen en het schieten met de bal om te scoren maak ik gemiddeld 5 doelpunten per wedstrijd.

Je zult merken dat het niet gaat om snelheid en hard werken maar om slimmer en constructief te zijn zodat je je doel kunt behalen. Stel je doel zo op dat je luistert naar jezelf en jouw omgeving en ga dan op je gevoel af. Vooruit gaan en een paar misstappen maken is beter dan alleen stilstaan.

2019 wordt voor iedereen weer een mooi jaar. Of het nu zakelijk is of privé. Er zullen tegenslagen zijn maar er zullen ook veel mooie dingen op je pad komen. Laat je niet gemakkelijk uit het veld slaan maar zorg ervoor dat je slimmer bent dan je tegenstander en werk samen met je medespelers aan het einddoel.

Ik wens jullie allemaal fijne feestdagen en een gezond 2019!

Hier vindt je trouwens nog een lekker recept van een eigen gemaakte ragout (lekker ouderwets)… :)

André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen!
Sportvoedingscoach André Mostard