Blog: Als de ketting roest werkt het niet meer: het belang van teamverband

Terug naar overzicht

Blog: Als de ketting roest werkt het niet meer: het belang van teamverband

fietskettingroest

Wat hebben de volgende sportevenementen als gemeenschappelijke deler: De Tour de France, het WK voetbal en het WK dames hockey? In iedere tak van sport wil de individu of het team laten zien hoe goed ze zijn.

Een goed voorbeeld hiervan is Tom Dumoulin: tijdens de tour werd hij tweede. Hij had misschien eerste kunnen worden maar had een aantal keren pech! Door mee te doen in zowel de Giro als de Tour de France laat deze wielrenner toch zien dat hij 100% gefocust is op het eindresultaat door iedere dag op de plek te zitten waar hij hoort.

Een ander voorbeeld is het WK voetbal: alle ogen waren gericht op de grootmachten. Brazilië met Neymar, Argentinië met Messi, Portugal met Ronaldo en Duitsland als sterke natie. Toch heeft geen van deze landen heeft een rol van betekenis kunnen spelen bij de uiteindelijke uitslag. De 3 eerder genoemde spelers zijn individuen die in het collectief niet op de plek speelden waar ze in clubverband normaal wel spelen. Messi en Ronaldo zijn bij elkaar opgeteld wel 10 keer voetballer van het jaar geweest maar konden geen potten breken op het WK. Zelfs Duitsland, de wereldkampioenhouder van 4 jaar ligt er na de poulefase al uit. Een grote druk op de schouders van de spelers kan ervoor zorgen dat het mis gaat.

Een goede voorbereiding is het halve werk

In de voorbereiding van het betaald voetbal gaan altijd flink wat transfers vooraf. De Limburgse clubs proberen hun hoofd boven water te houden terwijl de klassieke top 3 flink wat miljoenen uitgeeft om mee te gaan spelen voor het kampioenschap. Toch wordt ieder seizoen vanaf het begin gewerkt aan een stabiele groep spelers die in de juiste samenstelling de beste prestatie op het veld weet neer te leggen. Ieder seizoen opnieuw en daarbij is de club afhankelijk van verschillende factoren zoals spelers, trainers, sponsoren, medewerkers en budget.

Bij het WK dames hockey is dit anders. De dames van het Nederlandse team werken zowel in teamverband als voor zichzelf erg hard om de beste resultaten te blijven behalen. Met 35 doelpunten voor en 3 doelpunten tegen worden de dames wereldkampioen en kun je stellen dat met een goede voorbereiding en de juiste teamgeest je het doel weet te behalen.

Winnaars willen geen tweede worden.

Hoe zit dat dan nu in jouw organisatie? In iedere branche wil je met jouw bedrijf de beste zijn. Als nieuwkomer ben je tevreden met een plek in de top 10. Maar na een tijdje gaat je focus uit naar de top 3 en ben je niet meer tevreden met de huidige plek. Wie eerste wilt worden neemt geen genoegen met de tweede plek.

Een roestige ketting werkt niet meer

Wanneer je binnen je organisatie werkt met een team dan heb je niet alleen een individu in huis maar je moet ook teamspelers hebben. Even terug komen op Tom: hij wordt tweede maar dat heeft hij mede te danken aan zijn teamgenoten en begeleiding. Deze mensen hebben ervoor gezorgd dat hij op plek 2 is gekomen. Wanneer je binnen je organisatie wil dat je individu en team beter gaat presteren, dan moet je ervoor zorgen dat het mechanisme goed loopt. De tandwielen die de ketting vooruit bewegen moet gesmeerd zijn. Anders gezegd: iedere medewerker binnen uw organisatie heeft aandacht nodig. Het zijn de mensen die ervoor zorgen dat je bedrijfsdoelstellingen worden behaald en je als bedrijf beter bent dan je concurrenten. Vroeger speelde zaken als leefstijl, voeding, rust en bewegen geen rol in het bedrijfsleven. Nou wees gerust, toen voetbalden de meesten ook nog zonder scheenbeschermers en moesten de meeste voetballers naast hun voetbal nog werken om hun gezin te kunnen onderhouden.

Tegenwoordig is dit anders en is voetbal harder geworden. Geld speelt een grotere rol en het verwachtingspatroon is daarmee ook groter. Hetzelfde geldt voor investeren in je medewerkers: dat is heel normaal. Hoe beter de medewerkers in hun vel zitten, hoe prettiger de samenwerking is en des te meer ze over hebben voor hun organisatie. Als organisatie kun je niet meer teren op die sportdag die je in 2008 eens hebt laten organiseren, of die teambuildingdag uit 1996. Nee, ieder jaar zal je als coach van het team ervoor moeten zorgen dat je aanvoerder in het veld maar ook je andere teamspelers optimaal in hun vel zitten om het maximale rendement uit de organisatie te halen. Want wie is er tevreden met plek 3 of 4?

Haal het maximale eruit met dit unieke aanbod

Wat kun je nu doen voor je medewerkers om een goed resultaat te bereiken? Het belangrijkste is dat zij zich er goed bij voelen. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfskantine check of voorlichtingen over gezonde levensstijl of eet- en leefpatronen. Hiermee kun je er stap voor stap voor zorgen dat je organisatie met teamgenoten kunnen doorgroeien tot de top.

Daarom geldt nu het volgende aanbod: een bedrijfskantinecheck inclusief uitgewerkt verslag met 50% korting voor de eerste die aan de belt trekt! De tweede organisatie ontvangt 25% en voor de derde geldt 10% korting. Voor meer informatie / contact kijk op https://sportvoedingscoach.eu/

André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen!
Sportvoedingscoach André Mostard