Blog: Winterdip? Geen denken aan!

sneeuw2

Herken je zelf

Een winterdip herkennen bij je zelf begint al in de vroege ochtend wanneer je niet wilt opstaan. Je bent depri, chagrijnig,  geen zin in een gezond ontbijt en vooral geen zin om actief te gaan worden. Herken je dit dan staat de winterdip voor de deur.

De klok is net een uur terug gezet en meteen zie je dat iedereen het over de winter heeft. De tijd dat we met zijn allen binnen zitten, de gordijnen al vroeg gesloten worden, de kachel de hele dag aan staat en wanneer er iemand om 19.00 uur aan de deur staat we dit allemaal zeer vreemd vinden.

Je energie niveau zal dalen en je zult ook minder energie uitstralen. Kijk maar eens om je heen vrijwel iedereen loopt in donkere kleren met het gezicht naar beneden. Niemand loopt in een fel gekleurde broek of leuke felle trui. In de wintermaanden lijken we net met zijn allen een groep beren. Zo snel mogelijk het huis in en dan zo min mogelijk uitvoeren. Niet alleen het sporten wordt op een lager pitje gezet maar ook het eten is een stukje ongezonder. Lopen we dan even een stukje vooruit in de tijd en het lekkere weer komt er weer aan dan denken we weer “had ik maar….” Nou dat had ik maar kun je gewoon weglaten als je deze winter eens DOET WAT JE MOET DOEN!

sneeuw

Blaadjes vallen van de boom,

Je kent dat gevoel wel, iedereen heeft dit wel eens meegemaakt. Doordat we minder doen, minder goed eten zal ons energiepijl ook dalen.

Hierdoor voel jij je al snel een stuk vermoeider en suffer en zie je ook al vaak heel veel dingen als negatief. Waarom deze negatieve spiraal niet doorbreken en zorgen dat je al zeer vroeg klaar bent voor de aankomende zomer.

Buitenlucht is zeer belangrijk.

Kleed je goed aan en trek erop uit. De herfst en winter hebben zeer mooie natuurlijke eigenschappen. Weet je hoeveel kleuren een blad kunnen hebben, heb jij wel eens de eendjes gevoerd die op het ijs lopen of in de vroege ochtend geroken hoe frisse lucht ruikt? Ga het huis uit en wandel eens lekker stevig door.

Sportiever

Ben jij sportief en houdt je van de buitenlucht maar is het te koud met deze koude dagen? Kleed je goed warm aan en ga eens hardlopen. Hardlopen zorgt er voor dat je werkt aan je conditie en wanneer je gaat joggen kun je ook nog eens wat kilo’s kwijtraken. Endorfine zorgt er voor dat je positief gestemd bent. Zie je het hardlopen niet zitten ga dan lekker zwemmen. Zwemmen zorgt ervoor dat je gewrichten en spieren soepel blijven.

bladeren

André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen!
Sportvoedingscoach André Mostard