Blog: Help! De feestdagen komen er aan

Terug naar overzicht

Blog: Help! De feestdagen komen er aan

feestdagen-kerst-gezond-eten-kind-tips-ladylemonade_nl-1080x720

De maand november is al op de helft en dat betekent dat de eerste feestdag van december alweer voor de deur staat. De goedheiligman komt voorbij en strooit met wat lekkers. Als klein kind geloofde ik in sinterklaas en zaten we voor de televisie te kijken hoe hij, samen met zijn zwarte pieten, met de stoomboot het land in kwam. Pepernoten, speculaas en ouderwetse warme chocolade melk: dat waren de ingrediënten die we tot op de dag van vandaag nog ieder jaar herhalen bij mijn ouders thuis. Mijn zoontje van 5 geniet dan van het moment dat de stoomboot in beeld komt en met een beetje hulp zijn de glutenvrije pepernoten voor hem weer dat waar hij de rest van het jaar zich op kan verheugen. Want volgens Siem zorgen de pieten voor de pepernoten!

Tegenwoordig gaat het niet meer om het plezier wat de kinderen hebben met sinterklaas en de kerst maar om tal van discussies. We vergeten als volwassen de tijd dat we zelf kind waren en hoe leuk & spannend we het allemaal vonden. De feestdagen staan niet alleen in Nederland steeds vaker in het teken van méér en lekkerder dan in het teken van gezond.

Wist je dat?

1 op de 4 mensen vreest de feestdagen, 50% van de mensen voelt zicht schuldig wanneer ze met een (te)volle maag van tafel op staan, 1 op de 10 mensen zou de feestdagen gewoon over willen slaan, 56% van de mensen vinden de maand van de feestdagen lastiger dan de rest van het jaar op hun gezondheid letten. Maar wist je ook dat 10% van je huidige gewicht afhalen een groot deel van je gezondheid kan beïnvloeden?

Wat kun je nu dan doen om je zelf niet schuldig te voelen?

  • Verwen je zelf iedere dag. Nee, niet iedere dag met ongezond eten, maar koop in de feestmaand gewoon tussendoor iets leuks voor je zelf. Heb je een drukke werkweek? Neem dan eens een lekker warm bad of ga een dagje in de sauna. Eet dus niet alleen ongezond maar geniet van een stukje pure chocolade. Pure chocolade is namelijk intens van smaak waardoor je de smaak ook langer in je mond blijft houden.
  • Kijk wat je eten mag, leg je zelf niet te veel beperkingen op. Je mag best wel iets ongezonds eten, maar maak daar de juiste keuzes in. Eet je helemaal gezond dan kan het best zo zijn dat je juist op het moment van ‘gezellig samenzijn” je zelf helemaal vol propt met het ongezonde. Pick your moment en make a smart choice!
  • Ga niet alles op één moment eten, je moet eten op het moment dat je honger krijgt. Eet dan ook niet alles snel achter elkaar op want dan ga je met het schuld gevoel zitten.
  • Vraag eens aan je zelf of je alleen maar ongezond moet eten. Een gezonde hap tussendoor is net zo lekker. Een stengel bleekselderij met Philadelphia is gezond en lekker of wat dacht je van een tonijntartaar met wat citroen en dille. Smaakvol en gezond! 
  • Doe rustig aan met alcohol, zeker wanneer je een harde werker bent en meer op het werk zit dan thuis dan zijn de dagen dat je vrij hebt een moment van ontspanning. Wanneer je dan net iets te veel van alcohol binnen krijgt dan zal je merken dat je lichaam daar zeer vreemd op reageert.
  • Ontbijt iedere dag en neem daar de tijd voor. Een eiwitrijk ontbijt met een klein beetje koolhydraten zorgt er voor dat je lichaam toch energie heeft en langer een verzadigd gevoel blijft houden  Zeker wanneer je werkzaamheden veelal bestaan uit “achter het bureau zitten”
  • Geniet van iedere maaltijd, een goed voorgerecht doet wonderen en zal je helpen met de keuze voor het hoofdgerecht: qua hoeveelheid maar ook wat je wilt gaan eten.

Tot slot de feestdagen zijn een moment van bezinning, genieten en plezier. Je komt de kilo’s niet tijdens de feestdagen aan dat gebeurt het hele jaar.  Dat ene kerstkransje zorgt er echt niet voor dat je 5 kg zwaarder bent geworden daar heb je meer kerstkransjes voor nodig.

Morgen een nieuwe dag en een nieuwe kans!  Wacht dus niet met je goede voornemens tot januari want voor je het weet is het weer december 2018!

André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen!
Sportvoedingscoach André Mostard