Blog: Gezond eten hoeft niet duur te zijn!

Blog: Gezond eten hoeft niet duur te zijn!

goedkoop-gezond-eten-1

Afgelopen week mocht ik een kookclinic verzorgen voor 80 personen. Het doel van deze clinic was een stukje bewustwording. “Gezond eten hoeft niet duur te zijn” was een van de thema’s die ik tijdens het drie-gangen menu ging bespreken.

We lezen dagelijks dat we gezonder moeten leven, de zorgverzekering wordt duurder, de eisen voor een levensverzekering zijn in de afgelopen jaren aangescherpt en wanneer je tegenwoordig wat flinker bent en een patatje eet kijken voorbijgangers je al vreemd aan. Hier zouden we 20 jaar geleden nooit over na hebben gedacht maar de realiteit is dat we dit nu wel doen.

Boodschappen of de voedselbank

Voor een groot deel van de Nederlandse bevolking is boodschappen doen een dagelijks ritueel. De een werkt netjes een boodschappenlijstje af en de andere haalt even snel wat op weg van het werk naar huis. Toch is er ook een deel van de bevolking die (te) weinig geld heeft om boodschappen te doen. Deze week was dan ook weer het verhaal van de voedselbank in het nieuws. Er zit slecht voedsel in de doos die de mensen daar ontvangen. Nou, geloof mij, deze mensen zijn allang blij dat ze iedere week een doos bij de voedselbank mogen ophalen. Beter witbrood dan geen brood en beter weer dat pak witte rijst dan geen eten. Het is dan ook de voedselbank (voedsel is dat wat we lekker vinden) en niet de voedingbank (dat wat ons lichaam nodig heeft).

Waarmee kun je besparen

Even weer terug tot de kookclinic, het doel was om gezond en lekker te koken. Een aantal van de gasten at namelijk met regelmaat ongezond omdat gezond eten duur zou zijn. Dat is ook zo als je bloemkool in de zomer wilt eten of asperges in mei. Natuurlijk kost het meer als je op de markt verse kabeljauw gaat halen in tegenstelling tot de koolvis in de supermarkt. Maar voor de mensen die op de beurs moeten letten of graag een goedkopere gezonde maaltijd willen eten is het goed dat je op een aantal dingen let:

• Seizoens groente,  Wanneer je in de wintermaanden spruiten, knolselderij, pastinaak, rode biet, rode kool, schorseneren, witloof koopt dan ben je een stuk goedkoper uit dan in andere maanden. Deze groenten komen namelijk nu van het land. Bij de lokale boer ben je zelfs nóg goedkoper uit. Seizoensgebonden groenten zijn in de periode niet alleen goedkoper maar ook smaakvoller omdat ze rechtstreeks van het land komen.
  • Vis! Ook voor vis geldt dat dit een seizoens product is. Kabeljauw wordt voornamelijk in de koude maanden gevangen en is dan een stuk goedkoper dan in de zomermaanden. Denk maar eens aan de maatjes: het eerste vat levert altijd duizenden euro’s op. Later in het jaar zijn ze een stuk goedkoper. Vis is nu eenmaal een duur product, een goed alternatief voor kabeljauw? Koolvis. Deze diepvriesvis ligt in iedere supermarkt en is verpakt per 4 blokken. Deze kun je bakken, koken en stomen. Mijn voorkeur is het stomen omdat het stukje vis dan ook zijn volle smaak behoudt.

Omdat het kouder wordt trekken we ook weer allemaal de winterjas aan. De muts gaat op en de sjaal moeten we niet vergeten. Je moet er nu eens op letten hoeveel mensen met donkere kleren rond lopen; dat zijn er best veel. Breng daarom niet alleen kleur in je eten maar ook in je kleding!

Hoe meer kleur er in je eten zit des te meer vitamines krijg je binnen. Zeker in deze periode van het jaar is er een groot deel van de mensen die te weinig vitamines binnen krijgt. Dan is je weerstand lager, ben je vatbaarder voor de griep en kan het best zo zijn dat je huid een stuk droger wordt.

Nu heb ik het zelf nooit koud en krijg ik van mijn vrouw regelmatig op mijn donder als ik de jas weer eens vergeet. Houdt er rekening mee dat wanneer je alcohol drinkt je lichaams temperatuur snel zakt en het veel energie kost om deze weer op temperatuur te krijgen.

Stamppot met een exotische verassing

Wil je eens een gezond recept eten en ook nog eens goedkoop de boodschappen doen dan kun je voor zo’n 1,10 euro per persoon klaar zijn. Hieronder tref je een stamppot-recept aan waarvan ik vrijwel zeker weet dat niet veel mensen dit gegeten hebben. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Eet smakelijk!

Stampot met knolselderij en een prutje

André Mostard is Sportvoedingscoach en al meer dan 30 jaar actief in de sportwereld. André schrijft voor ODS regelmatig een stukje met goede praktische tips om je goed te voelen!
Sportvoedingscoach André Mostard